Dag 25 - Reisverslag uit Kailian, China van Arjan Kouwenhoven - WaarBenJij.nu Dag 25 - Reisverslag uit Kailian, China van Arjan Kouwenhoven - WaarBenJij.nu

Dag 25

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Arjan

08 November 2015 | China, Kailian

Het hotel is enorm. Mooi van lelijkheid. Enorme lobby, liften met verhoogd plafond, lange brede gangen, toiletzalen, etc. De bediening en service is echter waardeloos. Ze begrijpen gewoon helemaal niets van ons engels, maar ook niet van onze handen en voeten taal. Zelfs tellen tot 1 is al een probleem. Gisteren met veel moeite één biertje besteld. Ik kreeg er 3, en ja, het flesje moest ook nog open. Daarna veel gedoe met de betaling, en ja hoor, toen ik vanmorgen uitcheckte, kwam ze met de factuur van gisteren. Meneer Lan Lan was not on duty, dus die kon ze het niet vragen. De jongeman, die gisteren de factuur had uitgedraaid staat er schaapachtig bij te kijken, en reageert nergens op. Ik heb vriendelijk gedag gezegd en ben eruit gelopen. Ook onderweg blinken de Chinezen absoluut niet uit in zelfstandigheid of beslissingsvaardigheid. Bij de pomp komt iedereen meedenken, terwijl wij al de goede brandstof, benzine, minimaal 93, liever 95 of 98, hebben uitgezocht. Keer op keer vragen. In het verkeer ook zeer besluiteloos, plotseling remmen, op een rechte weg, afritten bijna missen, en ander dom gedrag.
Afijn de weg is goed, bijna leeg, en we hebben een hoop kilometers voor de boeg. We stoppen even bij Stone forest, wereld erfgoed van Unesco, bestaande uit kalkrotsen, waar je tussendoor kunt lopen, en op mag klimmen. Veel chinezen, die deze attractie bezoeken. Door naar onze volgende afleiding: de 24 bochtenweg. Een weg, halfverhard, met 24 haarspeldbochten achter elkaar. Ook hier weer domme verkeersacties. Dan de express way. We zien heel veel bergen, terrassen met graan en mais, steden met industrie, de aanleg van een gigantische hoge snelheidsspoorlijn dwars door het landschap, en rijen leegstaande flats in elke plaats. Alles moet hier blijkbaar groot en groots. De tankstations zijn immens, met mega parkeerplaatsen, winkels waar niemand is en , ik heb ze geteld, een mannenurinoir met wel 68 pisbakken in 4 rijen naast elkaar. En wij waren maar met zijn tweeën. Blijkbaar een soort planeconomie, of een voorbereiding van alles wat nog komen gaat. Ik zie veel bomen en bosvakken met bladverlies in de bovenste delen van de kroon. Wellicht van de smog, of zure regen? In de stad zie je mensen , met name jongeren met mondkapjes. Ik zag er zelfs een met een combi van mondkapje en oorwarmers. Heel slim bedacht. Als je hier zo rondrijdt voelt het niet smerig aan. Zeker vele malen beter dan in India met alle vuile diesels. De auto's zijn hier modern, veelal van onbekende merken, maar wel gebaseerd op westerse typen.
Om 10 voor 4 zijn we binnen. Welgeteld 701 km. gedaan. Ik ben er wel effe klaar mee. Lekker scheren, douchen, verhaaltje schrijven en straks nog even een rindje lopen over dit immense park.
Tot later, wordt vervolgd!!

Verslag uit: China, Kailian

World challenge

Autorit van ca. 12.000 km. door 5 landen in Azië.

22 November 2015

Dag 33

15 November 2015

Dag 32
Arjan

Ik rijd dit jaar een etappe mee van de World challenge. We rijden van India, via Nepal, Bhutan, Myamar, China naar Japan. Eindstation is Tokio, totaal ca. 11.500 kilometers!! We rijden met een Mini Countryman, en mijn medereiziger is Ebert van der Wal. Hij heeft verleden jaar de etappe van Amsterdam naar India al gereden, maar kwam onlangs zonder co piloot te zitten. We rijden met 14 ploegen, niet als wedstrijd, maar wel allemaal dezelfde route. Elke avond komen we elkaar dus weer tegen in het hotel of onderkomen. Tenminste, als alles goedgaat. Onderweg zullen we mooie beelden zien van de omgeving, vele gebruiken en manieren die wij in Nederland niet kennen, en ongetwijfeld onverwachte dingen tegenkomen. Het avontuur duurt 5 weken, en komende donderdag gaan we van start!!

Actief sinds 11 Okt. 2015