Dag 19 - Reisverslag uit Gangawdaw, Myanmar van Arjan Kouwenhoven - WaarBenJij.nu Dag 19 - Reisverslag uit Gangawdaw, Myanmar van Arjan Kouwenhoven - WaarBenJij.nu

Dag 19

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Arjan

02 November 2015 | Myanmar, Gangawdaw

We rijden weer. De stad uit en de bergen in. Veel kuilen en gaten, helaas ook regen, zodat je niet meer kunt inschatten hoe diep de kuilen zijn. Dat maakt het wat lastiger. Soms knal je erin, tot op de bodem van de vering, maar de meeste weet ik te ontwijken, of via de berm te nemen. Een smalle weg, dikke kleiige bermen, dus passeren met twee wielen door de prut. We komen opeens een rij vrachtwagens tegen. Dit is de enige doorgaande weg, maar door de regen, is het een baggerzooi. Onlangs zijn er enorme overstromingen geweest, bruggen zijn verdwenen, of vervangen door noodbruggen, met losliggende balken. Verderop op de smalle weg staat de boel stil. Enorme rij vrachtwagens, bussen, moderne touringcars, kleien busjes, vrachtwagentjes met mensen, staan tegenover elkaar, en kunnen niet passeren. Twee vrachtwagens zijn de berm, en greppel ingeschoven, een bus heeft een lekke band, en is aan het repareren. Mensen stappen allemaal uit, lopen op blote voeten door de kleiprut, maar doen eigenlijk verder niets om de boel weer op gang te brengen. Politie komt erbij. Praat wel hier en daar, maar onderneemt ook niets. Ik probeer een chauffeur zo ver te krijgen dat hij een stukje achteruit rijdt, dan zouden we weer een plekje kunnen opschuiven. Vergeefse moeite. Hij knikt ja, lacht vriendelijk, maar doet verder niets. We besluiten met een gangetje eromheen te sturen, en door de bagger heen, lukt het ons om wat op te schuiven. Achterblijvers van ons team staan ca. 500 meter achter ons in de ellende, en lopen naar de voorzijde van het geheel. Een bus staat overdwars op de weg, geheel weggegleden. Voor Gert, ervaren rijder, is stilstaan geen optie. Hij geeft een dot gas, stuurt de dikke bagger in, en glijdt langzaam naar de greppel. Vast. Levis, zijn dochter trekt haar schoenen uit en stapt ook de bagger in, om het geheel te filmen. Niemand heeft een sleepkabel, maar de omwonenden hebben wel een touw. Met ca. 20 personen wordt Gert weer uit de Greppel geholpen, en waagt hij een vervolgpoging. Even later gaat het weer mis, maar hij schiet toch aardig op. Met wat jutteren voor- en achteruit, komt hij weer los, en is er langs. Intussen heeft Wouter zijn sleepkabel gepakt, instrueert een vrachtwagen om de bus opzij te trekken( die bijna kantelt) en krijgt zo weer enige ruimte om de boel op gang te krijgen. Na ca. twee uur is iedereen erlangs. De gestrande vrachtwagens, in de berm, moeten het verder zelf maar uitzoeken. Bagger zit overal, maar we rijden weer!
Door dit prachtige groene landschap, eindeloze bochten en hellingen, soms een vrachtwagen inhalen, met gas door de bagger. Politie auto's rijden er ook. Die gaan geen meter opzij. De macht van de junta. Zij hebben blijkbaar het recht om de rest aan de kant te dwingen. Daar moet je even bedacht op zijn, want andere weggebruikers zijn zeer beleefd. Een vrachtwagenchauffeur, gaat zelfs de berm in, heuvelop, om ons te laten passeren!! Dat zouden wij nooit doen, dan wacht je maar even.
De weg slingert door. Veel landarbeiders, ossenkarren, mensen met koppels koeien en geiten in het veld, rijstakkers, en af en toe een dorp. Die zijn zo klein, dat ze veelal niet op de kaart staan. We kruisen rivieren, soms door het water, en bekijken het landschap. We rijden alleen, nog geen andere deelnemers gezien vandaag. Vlak bij Bagan staan opeens moderne tankstations, en hotels. Als we Bagan binnenrijden zien we overal gemetselde tempeltjes. Er staan er blijkbaar 4300 in en om de stad. Gebouwd tussen 800 en 1200 als verering voor de diverse Boeddha's. Ze staan middenin het onkruid, deels overgroeid, gewoon open. Verbazingwekkend, hoeveel, en hoe mooi gebouwd. Bij een zeer fraaie stoppen we even. Daar lopen ook westerse toeristen, en er is een ATM. Verder door de stad zien we de winkeltjes en bedrijfjes. Veel netter en schoner dan in India. We komen bij de lodge. Bagan lodge is een zeer luxe resort, prachtig entreegebouw, mooie huisjes, van alle gemakken voorzien. Heerlijk bed, mooie veranda, dus schoenen uit en even liggen. Daarna douchen, biertje drinken en samen eten, onder de prachtige kap , naast het zwembad.
De vrouw van Alfons is gearriveerd!! Ze heeft een koffer vol met onderdelen, voor de Defender van Loek, en de luchtvering van haar man. Dan maar geen kleding mee... Eerst de belangrijke zaken. Gelukkig is alles goedgegaan met de koffers, dus iedereen is blij dat ze er is. Na het eten lekker slapen. Morgenochtend gaat een groot deel van de groep mee met ballonvaren, boven de tempels. Ik heb me niet opgegeven, dus kan doorslapen.
Morgen rustdag. Mooi hotel, Wifi , zwembad en Spa. We willen ook met de gids nog wat tempels bezoeken. Dat wil hij ook graag om zijn plaatjes te schieten.
Tot morgen.

Verslag uit: Myanmar, Gangawdaw

World challenge

Autorit van ca. 12.000 km. door 5 landen in Azië.

22 November 2015

Dag 33

15 November 2015

Dag 32
Arjan

Ik rijd dit jaar een etappe mee van de World challenge. We rijden van India, via Nepal, Bhutan, Myamar, China naar Japan. Eindstation is Tokio, totaal ca. 11.500 kilometers!! We rijden met een Mini Countryman, en mijn medereiziger is Ebert van der Wal. Hij heeft verleden jaar de etappe van Amsterdam naar India al gereden, maar kwam onlangs zonder co piloot te zitten. We rijden met 14 ploegen, niet als wedstrijd, maar wel allemaal dezelfde route. Elke avond komen we elkaar dus weer tegen in het hotel of onderkomen. Tenminste, als alles goedgaat. Onderweg zullen we mooie beelden zien van de omgeving, vele gebruiken en manieren die wij in Nederland niet kennen, en ongetwijfeld onverwachte dingen tegenkomen. Het avontuur duurt 5 weken, en komende donderdag gaan we van start!!

Actief sinds 11 Okt. 2015