Dag 28 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Arjan Kouwenhoven - WaarBenJij.nu Dag 28 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Arjan Kouwenhoven - WaarBenJij.nu

Dag 28

Door: Arjan

Blijf op de hoogte en volg Arjan

10 November 2015 | China, Sjanghai

Gisteren spraken we er even over. De reis begint op te schieten. Vandaag al neemt één stel afscheid. Zij stoppen in Sjanghai, zetten hier de auto op de boot en gaan retour naar Nederland.
We hebben vandaag rustdag. Na het ontbijt is er een stadswandeling georganiseerd, door JW, onder leiding van Judith, een vrouw die al 5 jaar in deze stad woont. Daarvoor woonde ze in Peking, en dit najaar gaat ze naar Singapore. Haar man werkt hier, en ze woont een uurtje buiten de stad, beetje schoner en veiliger voor de kinderen. We lopen door het franse kwartier. Er staan allemaal Platanen langs de wegen, de oude gebouwen hebben oud franse en engelse invloed, en de sfeer is best relaxed.

Destijds waren er verschillende wijken in de stad, met eigen bestuur, waar zelfs de koning geen zeggenschap had. Ze bevochten elkaar onderling, hadden hun eigen gokhuizen, opiumtenten en hoerenhotels. Pas na de tweede wereldoorlog is er door de toenmalige leider een einde gemaakt aan deze wildwest situatie.
Dan door naar een oude binnentuin, ooit gemaakt voor de keizer. Veel verhalen over de gebruiken van weleer. Mannen apart van vrouwen, veel symboliek in getallen en beelden, koikarpers in de vijver, en veel rotsen, als teken van macht. We komen uit op de lokale toeristenmarkt. Allerlei winkeltjes met snuisterijen, beeldjes en allerhande souvenirs. Vooral afdingen, en dat doen we dan ook. Voor een beeldje van 350 Yuan, betaal ik uiteindelijk 100, en ook andere zaken kun je voor ca. 50 % van de vraagprijs aanschaffen. Daarna lopen we naar de rivier. Aan de overkant verrijst het zakencentrum. Ruim 20 jaar geleden waren hier nog rijstvelden, vertelt onze gids. Onlangs is het hoogste gebouw tot nu toe voltooid. De hoogte is meer dan 600 meter, met businesscentrum, en hotel uiteraard. In de shoppingmall veel moderne winkels, alle modieuze merken, en een flitsend uiterlijk, vergelijkbaar als in Milaan of New York.
We nemen de taxi terug. Kost maar 3 euro per persoon, dat is dan weer heel goedkoop ten opzichte van de tolwegen. Even wat koffie met een sandwich, en dan ga ik weer lekker zwemmen. Mijn brilletje ligt keurig in de bakjes met gevonden voorwerpen, dus dat begint al te wennen.
Chinezen hebben iets andere normen en waarden dan wij. Ik heb in het zwembad een paar voorbeelden gezien.
Eén chinees, die baantjes zwemt, stopt af en toe bij de kant. Schraapt zijn keel en legt een stevige rochel op de rand van het bad. Die hij vervolgens met wat water het bad in veegt...
De andere chinees zit luidkeels te boeren in de hottub. Op ongeveer twee meter naast je. De chinees op het ligbed, ligt naakt, met opgetrokken benen te bellen. Ook een beeld, wat wij in het westen toch net iets anders zouden doen..
Lekker douchen en naar boven. Onderweg kom ik Liesbeth tegen, die op zoek is naar haar man. Hij heeft de sleutel van de kamer, dus ze kan er niet in. Ik heb hem niet gezien, maar weet zeker dat hij in Sjanghai is. Er wonen volgens zeggen ongeveer 23 miljoen chinezen in deze stad, en volgens zeggen wonen er ongeveer nog net zoveel illegaal. En toch is deze stad een stuk minder hectisch dan bijvoorbeeld Mumbai.
Ik ga even beneden kijken. Inmiddels half 6.
Wordt vervolgd.

Verslag uit: China, Sjanghai

World challenge

Autorit van ca. 12.000 km. door 5 landen in Azië.

22 November 2015

Dag 33

15 November 2015

Dag 32
Arjan

Ik rijd dit jaar een etappe mee van de World challenge. We rijden van India, via Nepal, Bhutan, Myamar, China naar Japan. Eindstation is Tokio, totaal ca. 11.500 kilometers!! We rijden met een Mini Countryman, en mijn medereiziger is Ebert van der Wal. Hij heeft verleden jaar de etappe van Amsterdam naar India al gereden, maar kwam onlangs zonder co piloot te zitten. We rijden met 14 ploegen, niet als wedstrijd, maar wel allemaal dezelfde route. Elke avond komen we elkaar dus weer tegen in het hotel of onderkomen. Tenminste, als alles goedgaat. Onderweg zullen we mooie beelden zien van de omgeving, vele gebruiken en manieren die wij in Nederland niet kennen, en ongetwijfeld onverwachte dingen tegenkomen. Het avontuur duurt 5 weken, en komende donderdag gaan we van start!!

Actief sinds 11 Okt. 2015